Biano blogger: Čo môžete urobiť pre usporiadaný domov?

Biano blogger: Čo môžete urobiť pre usporiadaný domov?

Michaela Kratochvílová

Mať organizovanú domácnosť nie je len tak. Keď ale viete, z ktorého konca začať, môžu sa diať doslova zázraky. Ako mať o veciach väčší prehľad, ako udržiavať domácnosť usporiadanú a ako viesť k upratovaniu aj naše malé ratolesti, sme sa rozprávali s Erikou.

Nielen pred Vianocami sa neustále skloňuje upratovanie a organizácia nášho domova. Ako sa z neho nezblázniť a ako mať domácnosť organizovanú tak múdro, že vás žiadna pravidelná údržba nerozhodí? Predstavujeme vám odborníčku na poriadok v domácnosti Eriku, ktorá vám pomôže nastaviť si správny systém pre veci, aby vyhovoval práve vám. Poradí nielen s akútne horiacim problémom organizácie v domácnosti, ale tiež vám dá tipy a efektívne pomôcky na to, ako poriadok udržiavať dlhodobo.

Erika je mama dvoch chalanov, ktorá si v čase našla systém organizácie domácnosti, ktorý jej vyhovuje. Ako sama hovorí, rada cestuje a často sa sťahuje – preto si časom našla systém, ako nehromadiť zbytočné veci a ako si jednoducho udržiavať poriadok. Triedenie vecí nielen pomôže v celkovom chode domácnosti, ale upokojuje aj dušu a uľahčuje život v mnohých ďalších smeroch.

TIP: Erika na svojich stránkach usporadanydomov.cz ponúka nielen osobnú organizáciu vášho domova, ale aj konzultácie, kurzy alebo praktické tipy pre domácnosť, ktoré môžete využiť každý deň. Aktuálne informácie nájdete aj na IG profile usporadany_domov.

Na všetko, čo nás ohľadom upratovania a organizácie domácnosti zaujímalo, sme sa spýtali. A že toho bolo! :)

Kedy a ako vás napadlo ponúkať svoje služby v oblasti organizácie a upratovania domácnosti?

Od malička som triediaci maniak a mám rada veci na svojom mieste. Tým, že sme sa 9x sťahovali, a to aj napriek viacerým kontinentom, tak ma život naučil. A vybaľovať 100 krabíc alebo len 50, je veľký rozdiel. A potom tomu nájsť to praktické a správne miesto. Zároveň mi často v cudzine hovorili, ako to robím, že mám doma vždy upratané, špeciálne v detskej izbe. Deti ukazovali iným deťom, kam ktorá hračka patrí, a bolo to fakt smiešne. A tak som si povedala, že by som ten môj pohľad a skúsenosti mohla odovzdávať ďalej.

Prečo by človek mal mať organizovaný domov? Čo mu to môže priniesť?

Viac času pre každého člena rodiny. Prestanete totiž hľadať veci a pôjdete na istotu.
Ušetríte peniaze, pretože budete viac premýšľať o nákupe, či to máte doma kam dať a trebárs v kuchyni prestanete vyhadzovať minulé jedlo len preto, že o ňom neviete. Tiež už nenakúpite ďalšie káble k elektronike, pretože tie staré nemôžete nájsť. Získate pokoj a pohodu, pretože sa doma budete cítiť dobre.

Čo si pod tým pojmom vlastne môžeme predstaviť? Je každá uprataná domácnosť organizovaná a je každý neporiadok len chaos? :)

Pod organizáciou si predstavujem práve to, že každá vec doma má svoje jasne stanovené miesto. Takže viem kam mám uložiť kľúče od auta a kde ich následne nájdem.

A nie každá uprataná domácnosť je zorganizovaná. Pre mňa je dôležité aj to, ako vyzerajú šuplíky a skrinky vo vnútri. Tie vás nabíjajú a tie vás upokojujú. Prestávate hrabať.

A neporiadok je pre mňa osobne neporiadok. Aj keď sa v tom chaose niekto vyzná. Ide nájsť vždy lepšie riešenie. Aby to pekne vyzeralo a bolo to praktické.

Foto: Usporadanydomov.cz

Pracujete s nejakým univerzálnym systémom, ktorý sa dá aplikovať na všetky domácnosti?

Áno, máme jasne stanovené kroky, podľa ktorých pri organizácii postupujeme. A dajú sa aplikovať na všetky typy domácnosti.

Je organizácia domova vhodná pre každého? :)

Za mňa určite ÁNO. Vždy je možné nájsť individuálne riešenie a spôsob, ktorý práve niekomu vyhovuje. Dôležitá otázka, ale znie: Či chcú mať zorganizovanú domácnosť?

Foto: Usporadanydomov.cz

Kde robia muži/ženy v rámci organizácie najčastejšiu chybu?

Chcú toho stihnúť veľmi veľa za málo času. Organizácia je postupný proces, ktorý začína v hlave a potom sa prevádza do praxe. Napríklad niekto, kto má preplnenú šatníkovú skriňu, že ani nemôže otvoriť dvere, sa rozhodne, že ju sám v jednom dni pretriedi a zorganizuje. Všetko vyberie na posteľ a potom je tým zavalený a nevie vlastne, kde má začať. Tým stratí motiváciu pre ďalšie kroky.

A druhá chyba je, že sa príliš inšpiruje na Pintereste alebo niekde inde. Nakúpi nevhodné boxy a čuduje sa, že mu to v jeho domácnosti nefunguje. Každá rodina je iná a jej zvyklosti tiež. S deťmi sa domov inak usporiada. Alebo keď niekto veľmi varí a má viac zásob, a podobne.

Pozorujete nejaký trend v posledných rokoch smerom k udržateľnejšiemu životnému štýlu, zero-waste, apod?

Určite áno. My sa práve snažíme aj klientov v tomto smere edukovať a baviť sa o tom, že nie vždy musí byť naplnená špajza a šatníkovú skriňu. Nie je potrebné prať bielizeň, keď ste ju mali na sebe 5 minút. Tiež sa viac vyberajú úložné boxy zo skla alebo z dreva, čo nás teší. Ale je to hlavne o tom si uvedomiť, že nemusíme mať všetko, čo vidíme. Najmä pokiaľ na to doma nemáme miesto.

Ako dobre sa dá starosť o domácnosť a poriadok skĺbiť aj s deťmi?

Veľmi dobre. Je ale potrebné začať od malička. Pokojne od 2 rokov si môžu deti začať po sebe upratovať hračky alebo taniere z jedálenského stola, chodiť s košom, vypratať umývačku. Všetko sa dá zvládnuť. Tiež je dôležité s deťmi od malička triediť a posúvať ďalej veci, ktoré ich už nijako nerozvíjajú. Je veľmi ťažké sa s vecami rozlúčiť, keď k nim máte vzťah, ale praxou sa každý zlepšuje. Moje deti triedia a upratuje od malička. Teraz je im 6 a 9 rokov a veľmi rýchlo sa dokážu rozhodovať, čo chcú a čo nie. Ony všetko pozerajú, takže ak uvidia, že vy pravidelne triedite a vraciate veci na svoje miesto, budú to robiť aj ony.

Foto: Usporadanydomov.cz

Kedy je dobré takto začať deti viesť k poriadku?

Čo najskôr :-) Pokojne aj batoľa chápe, že hračky niekde nájde a že ich tam môže aj vrátiť. Musíte im samozrejme pripraviť to správne prostredie – napríklad správne zvolený box, kam môžu hračky vracať. Môžete ho aj polepiť obrázkom, nastaviť každodennú rutinu na upratovanie a tú potom dodržiavať. A tiež ich nezahlcovať počtom hračiek. Pokiaľ budú mať na zemi 3 hračky, tak motivácia ich upratať bude väčšia, než keď celá izbička zahltená veľkým množstvom hračiek. Ak máte veľa hračiek, rotujte ich.

Ako často je dobré robiť pravidelné upratovanie, sezónne upratovanie?

To asi záleží na každom. Ja upratujem raz týždenne a také väčšie upratovanie sa snažím robiť 4x do roka pred každou sezónou. Ale čo robím pravidelne je, že neustále triedim a dávam preč veci, ktoré sú rozbité, nepoužívame ich alebo sa jednoducho nejako záhadne hromadia. :-) Sú to napríklad papiere, drobnosti a veci ktoré niekto donesie a my ich nevyužijeme.

Koľko času by nám pravidelná údržba mala zabrať? Dá sa to generalizovať?

Asi záleží samozrejme na veľkosti domu/bytu. Pokiaľ má niekto tri kúpeľne, tak mu štandardné upratovanie zaberie viac času. Ale také to priemerné 3+1 máte raz týždenne upratané za 4 hodiny. Dôležité je dodržiavať pravidelné návyky. Upratovať veci na svoje miesto rovno a pravidelne triediť.

Foto: Usporadanydomov.cz

Keď už sa pustíme do veľkého upratovania, kam s prebytočnými vecami? Oblečením, riadom, suvenírmi…?

Áno, to je dôležitá otázka. Často je práve toto zásadný problém a bariéra pre ľudí, ktorí nevedia kam so všetkými vecami a len tak ich vyhadzovať do koša nechcú. Tých možností je ale našťastie mnoho a to aj v menších mestách či dedinách.

Skoro všade nájdete kontajnery na oblečenie, hračky. Napr. Kloktex alebo zberné kontajnery Armády spásy.

Ak chcete dať preč knihy, tak môžete ich aj ponúknuť na predaj cez Knihobot alebo Reknihy, alebo doniesť do knihobudiek či k lekárom, do knižníc.
Kuchynské spotrebiče, náčinie, ale aj hračky, oblečenie môžete doviezť aj do Re-use centier, ktoré sa teraz otvárajú všade po Čechách.

Veľmi dobre fungujú swapovacie skupiny na facebooku alebo verejné swapy a dobročinné zbierky.

Oblečenie môžete dať aj do Charitného šatníka alebo miestnych azylových domov.

Zaberie vám samozrejme nejaký čas, ale vždy je to lepšie urobiť niekomu inému radosť alebo treba ešte získať nejakú finančnú odmenu, než mať zahltenú domácnosť.

Aké organizéry a pomôcky sa vám osvedčili?

Záleží na finančnom rozpočte, koľko do toho chcete investovať. Ale niekedy stačí aj krabice od topánok a máte vyhrané. Organizéry a boxy využívame hlavne preto, aby sme maximálne využili miesto a mali vo veciach lepší prehľad. A tiež je to taká pomôcka, ako množstvo vecí udržať na nejakej hranici. Pokiaľ mám box plný, nič nové si nekúpim, než sa mi vyprázdni.

Organizéry hlavne napríklad v kuchyni sú fajn, pretože využijete maximum miesta. Tam odporúčame rôzne otočné organizéry alebo špeciálne schodíky, ktoré vám pomôžu vidieť do hlbokej skrinky. Praktické sú aj dózy, ktoré dobre tesnia, takže vám do múky nič nevlezie.

Foto: Usporadanydomov.cz

Pokiaľ máte hlboké skrinky v šatni, tak využijete dlhé boxy, do ktorých skladáme vertikálne oblečenie. Je to prehľadné a opäť využijete maximum možného miesta.
Ja osobne ukladám letné oblečenie a potom zimné do uzatvárateľných boxov, ktoré ukladám hore do skrine, takže mám v skrini vždy aktuálne oblečenie, ktoré nosím.

Výhoda boxov je v tom, že máte oveľa lepší prehľad. Môžete si každý box označiť a popísať. Najmä v garáži alebo na povale je to šikovná pomôcka.

Okrem kurzu ponúkate aj osobné konzultácie? Ako spolupráca prebieha?

Je to veľmi jednoduchý proces. Pokiaľ klient chce pomoc s organizáciou/triedením/usporiadaním alebo napríklad aj so sťahovaním a je blízko, tak sa ideme na daný priestor osobne pozrieť (alebo pošle video). Potom službu naceníme a oznámime následné kroky. Môže to byť napríklad organizácia kuchyne, detskej izby, šatne alebo napríklad komory. Pre klienta vymyslíme riešenie šité na mieru, ktoré si vopred odsúhlasíme, nakúpime správne boxy a osobne k nemu domov prídeme. Všetko z daného priestoru vypratáme, umyjeme, pretriedime spolu s klientom a vraciame tak, aby všetko bolo prehľadné, praktické a dlhodobo udržateľné. Veľkou výhodou je, že o všetky vytriedené veci sa postaráme a dovezieme do reuse centier, azylových domov a podobne. Klient sa o nič nemusí starať. Niekedy prídeme len raz a niekedy je to dlhodobá spolupráca, kedy takto prechádzame pokoj po pokoji.

Desatoro tipov pre lepšiu organizáciu domácnosti:

  1. Najdôležitejšie je nájsť si na triedenie a upratovanie vhodnú dobu. Najčastejšou chybou je, že toho ľudia chcú stihnúť veľmi za málo času. Organizácia je dlhý proces. Keď sa prehltíme na začiatku, môžeme stratiť motiváciu pre ďalšie kroky.
  2. Každá vec by mala mať svoje miesto. Budete rovno vedieť, kde čo nájdete, a nestane sa, že začnete kupovať zbytočnosti a veci, ktoré doma už máte.
  3. Nie každá uprataná domácnosť je organizovaná. Poriadok na povrchu je jedna vec, dôležité je ale aj to, ako vyzerajú šuplíky a skrinky vo vnútri.
  4. Viesť deti k poriadku môžete už od malička. Pomôže vám každodenná rutina, taktiež je praktické deti nezahlcovať počtom hračiek. V prípade, že hračiek máte veľa, v čase ich rotujte.
  5. Pokiaľ sa inšpirujete kdekoľvek inde, myslite na to, že všetky riešenia nemusia fungovať aj vo vašej domácnosti. Každá rodina aj jej zvyklosti sú iné, od toho sa odvíja aj systém, ktorý by ste si mali prispôsobiť sebe na mieru.
  6. Trieďte veci. Pravidelne. Tie, ktoré sú rozbité, nepoužívate ich, nemáte pre nich žiadne miesto. Ak ich nevyužijete vy, niekto iný by naopak mohol.
  7. Chytré organizéry vám pomôžu na usporiadanie. Vzduchotesné dózy ochránia vaše suroviny v kuchyni, organizéry na oblečenie, šperky, kuchynský riad alebo veci do kúpeľne, vám pomôžu ušetriť veľa miesta a lepšie v nich nájdete, čo hľadáte.
  8. Prebytočné veci vyhadzovať nemusíte. Existuje množstvo variantov, kam s nimi. Či už sa jedná o kontajnery na oblečenie, charitatívne organizácie, bazáre, alebo skupiny na sociálnych sieťach.
  9. Oblečenie skladajte do skríň vertikálne. Je to oveľa prehľadnejšie a opäť využijete maximum voľného miesta.
  10. Jednotlivé boxy a krabice si popíšte. Uľahčí vám to hľadanie najmä v garážach, komorách, pivniciach alebo na pôdach.
Foto: Usporadanydomov.cz